Trivselregler & Ordningsregler

Antagna av styrelsen, korrigerade 2018-01-09.

För dessa regler gäller att de är antagna av styrelsen och är ett komplement till lagar och stadgar. Överträdelser kan medföra förverkande av nyttjanderätten av bostadsrätten. Grundläggande respekt och hänsyn ska visas mellan grannar och besökande.

Med stöd av 7 kap i bostadsrättslagen och föreningens stadgar har styrelsen utfärdat följande trivselregler.

1. Som bostadsrättshavararen ska ni vara aktsam om och väl vårda såväl egen bostad som föreningens egendom i övrigt.
  2. Om akut skada (ex vattenläckage, brand) skulle uppstå i bostaden kontakta jouren och anmäl det omgående enligt anvisningar på Hemma Bäst eller er Bopärm.
  3. Visa extra hänsyn till er granne mellan kl 22:00 och 07:00 måndag – fredag och mellan kl 22:00 och 09:00 lördag – söndag. Tänk på att höga volymer, borrande, tvättmaskin och dylikt kan störa din granne.
  4. Har ni husdjur ska ni se till att grannar eller kringboende inte blir störda eller ofredade.
  5. Grillning får inte ske nära fasaden p g a brandrisk och störande os.
  6. Vid upptäckt av ohyra ska detta meddelas omedelbart till styrelsen.
  7. Cigaretter, snus och skräp får inte slängas inom föreningens område.
  8. Visa hänsyn till grannar vid rökning.
  9. Inte köra eller parkera motorfordon, släpvagn eller husvagn på andra ytor än körbanor och parkeringsplatser.
  10. Gästparkering är endast till för gäster till de boende i föreningen och får inte användas som boendeparkering.
  11. Ej köra eller cykla över gräsmattor och planteringar.

Föreningens ordningsregler är avsedda att förenkla för medlemmen samt för den sittande styrelsen vid frågor kring tillbyggnad, ombyggnad och annan förändring. Förutom att följa stadgar och förordningar ska föreningen sträva efter att skapa en standard/policy gällande material och färgval vid t.ex. altanutbyggnad, staket och markuppsättning. Det för att underlätta för den enskilde medlemmen samt skapa en enhetlighet genom hela föreningen. Uppsättning ska sedan ske fackmannamässigt och gällande regler ska följas vid lägenhetsförsäljning och nedmontering.

Medlemmen måste alltid fråga styrelsen när väsentlig förändring enligt stadgar ska göras.

Trivselregler & ordningsregler finns att ladda ner här.